A hivatalos tudomány korlátai !
Vajon vannak-e a valóság
tudományos alapú megismerhetőségének korlátai?
Vagy a tudományos
ismeretszerzés lehetőségei végtelenek !
Aki Verne Gyula (Jules
Verne) könyveit olvasták, a Nemo kapitányt, a Víz alatti várost bizonyára
csalódottak, mert az abban foglalt, a tudománnyal szembeni elvárások, a
tengeralattjárók, - az űrkutatás eredményeként -, a holdra szállás ugyan
megvalósult, de nem valósultak meg azok az álmok, amelyet a regények főhősei
magatartásukkal, szellemiségükkel sugalltak. Miszerint ezen tudományos
eredmények birtokában, a béke, a humánum, az emberiesség, vagy mai szóhasználattal
élve, a szociális problémák egy csapásra megoldhatóak.
Az utóbbiak sajnos az idő
távlatából határozottan illúziónak, vagy be nem teljesült reményeknek
bizonyultak. Így hát a mai köztudati szinten jelen van egyfajta elismerése a
tudomány eredményeinek. Amit így fogalmazhatunk meg “ jó-jó “ de nem minden,
hiszen az alapvető évezredes problémákra háború, szociális stb. még nem talált
igazán az emberek többsége számára is elfogadható, igényszinten is egyre
határozottabb formában megjelenő megoldást.
Vajon miért nem? Talán
túlzottak a tudománnyal szembeni elvárások, vagy a megismerhetőség határai
mégsem végtelenek ? Úgy tűnik aktuális (időszerű) ezen problémakör elemzése.
Megjegyzendő hogy, hely stb.
hiánya miatt csupán a tendenciák bemutatására szorítkozhatom. Nem megyek bele a
részletes eseményszintű bizonyításba, csupán a feltétlenül szükséges mértékig,
a már meglevő közismert eseményszintű tényekre hivatkozom.
A ma is elvétve fellelhető
"természeti" népcsoportoknál megfigyelhető a hit a hiedelemvilág és a
tudomány egyfajta keveredésének együttes jelenléte, ami a hit és hiedelem
világot, mint természetfelettit hívja segítségül. A természet átalakítását
célzó tudatos emberi tevékenység eredményességének biztosításához. A már
korábbról a strukturális fejlettség kezdeti színvonalán álló természetinek
mondható, ma is élő népességnél egyes területeken különösen szembeötlő
eseményszintű megnyilvánulásaiban is. Pl.: "A törzsfőnökök
paradicsoma" című TV sorozatból ismert törzseknél. De a történelemben is
jól kimutatható Pl.: az ókori Egyiptomban a Nílus mentén kialakult ókori
civilizáció túllépve a törzsi kereteken a struktúra állami szerveződési
szintjét hozta létre. Fejlődésében jól nyomon követhetők a tudomány, a hit és
hiedelemvilág szétválásának karakterisztikus jegyei. A hit és hiedelemvilág a
fennálló struktúra támaszává vált, a fáraók isteni eredetét, a struktúra
megkérdőjelezhetetlenségét hangsúlyozva. Ugyanakkor egy ága a természeti
környezet tanulmányozásával, a rájuk vonatkozó ismeretek szerzésével és
terjesztésével is foglalkozott "iskolák". Az írásbeliség terjedésével
bővülhetett, halmozódhatott az ismeretanyag. A bővülő ismeretanyagra pl.: a
Nílus áradásainak előrejelzésével az adott természeti keretek között fejlett
gazdaság jöhetett létre. Ma is megcsodálhatjuk az Ó-Egyiptomi piramisok
tárgyiasult formájában.
Sok hasonlóság vehető észre
a európainak mondott kultúra kezdeti időszakában. A törzsi szerveződési
kereteket az újonnan létrejövő állami szerkezeti szerveződési szint váltotta
fel, vele együtt megjelent a hit és hiedelem világ folytatásaként, vagy
helyette az államvallás, mely sokáig biztosította a fennálló strukturális
viszonyok (feudalizmus) megkérdőjelezhetetlenségét. Az írásbeliség
elterjesztésével, az ismeretanyag halmozhatóságát is lehetővé tette. A sokat
olvasó gyermekre járta nem is olyan rég még a mondás "e fiúból pap lesz,
akárki meglátja" . A geocentrikus világkép viszonylag tág kereteket adott
az élő környezet megismerhetőségének "fűben, fában, virágokban van az orvosság"
amely az agrotechnikában is megjelent tárgyiasult formában. Váltógazdálkodás
helyett, szerves trágya használata, vetés forgó stb. Már ezen a strukturális
szinten is megfigyelhető a tudomány fejlődése terén a specializáció és az
integráció.
A specializáció: A
hivatalos, vagy a megengedett az élő környezet tanulmányozásával,
megfigyelésével szerzett ismeretek és azok megvalósítása, alkalmazása,
elterjesztése.
Az integráció: amely a
hivatalos világkép alátámasztását, vagy megerősítését szolgáló tudományos
ismereteket ismerte csak el tudományos eredményeknek. Ezzel hozzájárult,
megerősítette az adott struktúra megkérdőjelezhetetlenségét alátámasztani
hivatott egyéb pl.: vallási irányzatokhoz.
Az ebben az időben már
meglévő alkimisták (melyből később a kémia tudománya, annak eredményeiből,
tárgyiasult gyógyszer és vegyipar termékei fejlődtek ki), csupán sarlatánok
lehettek. Ritkán tűrték meg inkább elítélték őket. Miután a tárgyiasult
struktúra a benne rejlő a környezet átalakítás hatékonyságát, növekedését
szolgáló pozitív korlátait kinőtte, gátjává vált a további az emberek számára
kedvező természeti környezet átalakításának, ezzel együtt a tudomány
fejlődésének.
Az európai kultúra
fejlődésében megtörténik az ami a korábbról ismert kultúráknál jellemzően nem
következett be. Megjelenik egy új, a heliocentrikus világkép. Jelentősége nem
csak abban áll, hogy a világ központja nem a föld, az is hogy az élettelen anyaggal
érdemes foglalkozni. Érdemes az élettelen anyag tulajdonságait megismerni. Fejlődésnek
indul a csillagászat, a fizika, a kémia, a szerzett ismeretek tárgyiasulnak. A
környezet átalakítás hatékonysága az élettelen környezetre is kiterjed. A
gazdaság és az emberi struktúrák fejlődése új irányt vesz. Az új világkép már
határozottan a tudományos ismeret szerzés eredményein alapul. Ma már
elismeréssel szólunk a nagy felfedezőkről, de saját korukban életpályájuk
korántsem egy mai értelemben vett sikertörténet. Galilei az inkvizíció előtt
visszavonja tanításait, csak halála előtt mondhatja ki újra, hogy mégis mozog a
föld, pedig az új világképnek már korábban is gyakorlati hatása volt. Columbus
az új tengeri útvonalon háromszor jár Amerikában. Hite szerint azonban Indiába
jutott el, közben börtönbe zárják. Amerigo Vespucci rájön, Columbus egy új
földrészt fedezett fel, Indiának messzebb kell lennie, s róla nevezték el
Amerikát.
Az új ismeretek fő
fogyasztója - ahol tárgyiasult formában is megjelenik - az ipar. Az ipari
termelés gazdasági súlya megnő. A strukturális változások elkerülhetetlenek,
megtörténik az állam és a vallás szétválása. Megszűnik az államvallás, az
iskoláknak kezdetben csak kis hányada polgári iskola. Majd az állam támogatásával
ez a forma válik jellemzővé. A struktúra felső részein kialakulnak a polgári
államok, majd a polgári demokráciák. A fejlődés eredményeként a tudomány is
strukturálódik, felső részei közvetlenül vagy közvetve a hivatalos struktúra
részévé válik. Megjelenik a ma ismert hierarchia, akadémia, egyetemek,
főiskolák, középfokú oktatás vagy általános iskolák. Az új struktúra korlátai
kezdeti pozitív hatásuk mellett ma már megmutatkoznak. 1900-ban például
megszűntnek nyilvánította magát egy - az új tudományos felismerések
támogatására létrejött - társaság, mondván, hogy az ember már mindent feltalált
amit érdemes volt feltalálni, így rá a továbbiakban már nincs szükség. Ez a
megnyilatkozás a struktúrák bemerevedésének, a mindenkori köztudati szint
befolyásolására alkalmas, jellegzetes eseményszintű megnyilvánulási formája,
amit a következő négy évtized és két világháború cáfolt meg. Új strukturális
környezetben, de újra kezdődött a ma is számon tartott nagy tudósok, felfedezők
és újítók kálváriája. A tudománytörténet, mint jelentős képviselőit számon
tartja ugyan őket és hivatkozik rájuk. Életpályájukra viszont jellemző, hogy
közülük is csupán a szerencsésnek mondhatók nem jártak végig minden stációt.
Csupán két eseményszintű példa: Semmelweiss Ignác a gyermekágyi láz okainak
feltárója és megszüntetője, kit később az anyák megmentőjeként is emlegettek.
Saját kortársai között gyakorlati eredményének ismeretében sem talált
egyértelmű elismerésre. Kortárs tudóstársainak egy része sarlatánnak
bélyegezte. Edison kire az amerikai társadalom ma is büszke, számos újítás és
találmány megalkotója. Pályájának végén a kor értékelése szerint is barátaitól,
munkatársaitól, s részben családjától is elhagyatva, szegényen fejezte be
pályafutását.
Az újabb áttörést a II.
világháború jelentette, bár közvetlen előzményeként könyveket égettek, s
meglevő tudományágakat minősítettek tudománytalannak, mert nem illettek a
hivatalos képbe, vagy ideológiába. (az ókorból ismerős jelenség, 40.000 -
100.000 papirusztekercset tartalmazó könyvtárakat égettek el a győztesek.)
Azonban már elméleti szinten meglevő, vagy kidolgozás alatt álló tudományos
eredmények tárgyiasulhattak. Sajnos negatív formában. (pl.: a rakéta V.-1. V.-2
elődje az atombomba stb.) A második világháború következményeként strukturális
változások is megfigyelhetők. A két szuperhatalom versengése a tudomány
területén is jelentkezett. Hatása az űrkutatás terén és annak eredményeiben
látványos volt. A versenyt végül is nem a tudomány vagy annak személyekben
megjelenő képviselői a tudósok döntötték el, hanem a strukturális
különbségekben rejlő lehetőségek, közép- és kelet-Európa ideológiai korlátai.
Az értelmiség ablak a házon, amit gyakran hol kitörtek, hol újra beüvegeztek,
velük is nehéz sokszor bosszantó kérdéseket tesznek fel, de nélkülük sem
könnyű, mert télen az üvegnélküli ablakon bejön a hideg "szükséges
rossz". Tito így fogalmazott: "Nem tudnak olyan keveset dolgozni,
hogy annak a kevés munkabérnek amit fizetünk nekik a kétszeresét meg ne
termelnék". Jellemző a hetvenes évek közepén olyan határozatot hoztak,
miszerint a bérnövekmény az értelmiségnél az átlag alatt legyen, mert így
idővel megszűnnek a bérezésben meglévő különbségek. Természetesen ez csupán a
szakmai értelmiségre vonatkozott.
Az adott körülmények között a
személy lehetőségeinek beszűkítésén belül megtörtént az adott tevékenységi kör
tevékenysége eredményességének beszűkítése is. Ilyen körülmények között persze
érthető, hogy a Cocom-lista, amely megtiltotta a legfejlettebb nyugati
technológia átadását kelet- és közép-Európa számára, csupán feltette az i-re a
pontot. Hiszen már eldőlt a verseny! Még mielőtt kikerülhetett a világpiacra,
ahol a tárgyiasult szellemi termék: minőség, technológia, stb. versenyzett,
versenyzik. Pedig volt piacképes szellemi termék pl.: a Rubik-kocka. Egyes
nyugati szakértők szerint, ha Magyarországon marad a gyártása, a haszonból
kifizethettük volna az ország összes nyugati államadósságát. Ehelyett a kínai
vállalkozókat jutatta olyan alaptőkéhez, amelyből nálunk is megjelenhettek. Lehetne
folytatni a sort pl.: Béres-csepp, vagy a meggy magos ember esete. Valahogy úgy
tűnik ma sem kedveznek nálunk igazán a feltételek a szellemi termékek
tárgyiasulásának. Csupán két példa: a Tv 1-es csatornáján a háttértudomány című
műsorban jelent meg a magyar vegyészek olyan emulgeáló szert fejlesztettek ki,
a minek segítségével a víz benzinnel keverve 18 %-ig javítja a motor
hatásfokát, de 25 %-ig elegyíthető. Valószínű ez a találmány is eltűnik
valamelyik multinacionális cég íróasztal fiókjában nem kerül hasznosításra,
pedig legalább a zöldek felkaphatták volna a fejüket. A másik az ujjlenyomat
alapján a személyazonosításhoz számítógépeknél alkalmazható módszer, nyugati
szakértők szerint is jelentős gazdasági eredményt hozhat a gyártóknak. Három-milliárd
forint befektetés kellene a hazai gyártáshoz. Érdekes módon a nyugati szakértői
vélemény sem számít mérvadónak ez esetben sem a hazai befektetők számára. Új
jelenségként tapasztalható a természetgyógyászat térhódítása, amely
integrálódik a hazai gyógyítás folyamatába, nem helyettesítve, hanem
kiegészítve azt. A régi kultúrák ezen a területen szerzett tapasztalatainak
felhasználásával, a gyógyítás, a megelőzés területén, új eszközökkel
kiegészülve. Nem jöttek viszont azok a tudományos eredmények, amelyektől a
90-es évek végére pl.: az energia gondok megoldását remélték. Ezért aztán
némelyek strukturális problémák helyett az európai kultúra válságáról
beszélnek.
Nem veszik észre illetve
sajátságos módon értelmezik a hatvanas évek végén, hetvenes évek elején
kialakult új világképet, a nagy “BUMM” elméletét és a benne rejlő
lehetőségeket. Nemcsak az az érdeme, hogy a világ keletkezésének helyét és
időpontját jóval távolabbra teszi térben és időben. Ezzel kibővíti a tudományos
szempontból értelmezhető fejlődésében vizsgálható anyagi világot, hanem abban,
hogy mivel az elmélethez szükséges anyag 70 %- a mások szerint 90 %-a is
hiányzik. Közvetett módon ugyan, de feltételezi, lehetnek az anyag és az
energia előfordulásának megnyilvánulásának más formái is, ha az anyag és
energia megmaradásának törvényét ez esetben is érvényesnek tekintjük. A fekete
lyukak néven ismert anyagsűrűsödésre pl.: ma már nem jellemző a Mendelejev
táblázatban megismert anyagszerkezeti forma és elemek. A fény terjedésére
vonatkozó ismereteink sem egyértelműek itt már. Hiszen csapdába ejti, magához
vonzza, de ki nem bocsátja a fényt A fény keletkezésével, terjedésével,
természetével kapcsolatos termékeink valószínűleg csak a Mendelejev táblázatban
ismert anyagi szerkezetben érvényesek, de az anyag és energia más lehetséges
előfordulási formáiban már nem. A nagy “BUMM” elméletének fenti értelmezése
lehetőséget ad új anyag- és energiaforrások kutatására. Értelmet ad az ilyen
irányú törekvéseknek. Ma ez pénzbeli támogatással is társulhat, akkor már csak
egy lépés választ el minket, hogy az elméleti eredmények tárgyiasulhassanak, s
talán majd innen kezdődhet a sokak által megjövendölt új aranykor is.
Vegyük már észre, hogy nem
az ember és nem a természeti környezete, anyagi valósága változott meg az
utóbbi néhány ezer évben, hanem az embernek, ismereteinek bővülésén keresztül a
valóságról alkotott képe. Az új ismereteink birtokában pedig új eszközöket
készíthetett, amivel egyre hatékonyabbá, eredményesebbé válhatott, a természeti
környezetnek az ember számára egyre kedvezőbb átalakítása.
Végezetül ma ismét
feltesszük a régi kérdést, melyet elődeink is már megtettek. "hogy vajon
ment-é a világ a könyvek által előbbre ?" Kicsit más formában: "Vajon
ment e a világ a tudás által előbbre ?" Talán a fentiek ismeretében
egyértelműbb az új válasz:
-
Igen amennyire engedték - engedik!
1997.
február 5.
Dutkai Pál
7370. Oroszló
Petőfi u. 4.
Tel.: 06 - 72 -
475 - 700